Pas på fælder ved mundtlige aftaler

CiPe:Care er ved Retten I Odense frifundet i sag om et automatisk gentegningsabonnement fra online værkstedsportal. 

16. december 2016 Retssager

Overbevisende sælgere laver mundtlige aftaler, som bekræftes på skrift, men de undlader at fortælle om det, der står med småt, og pludselig har man købt katten i sækken – eller et dyrt gentegningsabonnement som man troede, havde en udløbsdato.

Det der står med småt
Aftaler der fremstår simple kan hurtigt kompliceres, hvis ikke man er opmærksom på de vilkår, der ikke er blevet oplyst om mundtligt.

Autoværkstedet CiPe:Care ApS var uheldig at blive fanget i en automatisk gentegningsaftale med en større online værkstedsportal, som de igennem et par år havde forhandlet deres aftaler med mundtligt og via mail. Ifølge det med småt drejede det sig om en årlig, automatisk gentegningsaftale, men ifølge de mundtlige aftaler, var der en specifik udløbsdato. Aftalerne var alle i sidste ende klik-godkendt af CiPe:Care selv på udbyders hjemmeside, hvor alt det med småt også stod beskrevet. Men hvilken aftale gælder så – Er det den, der er indgået mundtligt og over længere tids korrespondance, eller det den, der i sidste ende er accepteret ved et klik på hjemmesiden?

Frifundet af Retten
Retten i Odense vristede CiPe:Care fri af aftalen, som ellers ville have forpligtet CiPe:Care til endnu et år som kunde på den begrundelse, at de mundtlige aftaler gav anledning til at tro, at de underkendte vilkårene beskrevet med småt.

CiPe:Care var uheldig, men blev reddet på en retfærdig målstreg, fordi den online værkstedsportal i praksis ikke havde klare linjer omkring deres gentegningsbetingelser. Sådan går det nok ikke næste gang.

Advokat Jacob Schjern Andersen, som procederede sagen, udtaler, at ”generelt skal erhvervsdrivende se sig for, da det er vanskeligt for erhvervsdrivende at påberåbe sig urimelighed i forhold til en aftale, som den erhvervsdrivende burde have sat sig bedre ind i. Selvom lovgivning og retspraksis begynder at behandle erhvervsdrivende, der klart handler uden for eget erhverv, mere på linje med forbrugere, er udgangspunktet stadig, at beskyttelsen for erhvervsdrivende er svagere end for forbrugere."

"At CiPe:Care ApS blev frigjort af aftalen skyldtes bl.a. at vi kunne dokumentere, at modparten havde stillet noget andet i udsigt end det, der stod i forretningsbetingelserne. Det kunne kun lade sig gøre fordi CiPe:Care ApS’ ejer Henrik Hansen havde sørget for at få skriftlige bekræftelser på de telefoniske tilbud og aftaler.”

Klare linjer
Det vigtigt at have klare linjer, uanset om man er sælger eller køber, eller om man er privat eller erhverv. Herunder et sæt huskeregler til indgåelse af abonnementsaftaler.

Vigtige huskeregler:

  • Bekræft alle mundtlige aftaler på skrift – særligt ved undtagelser fra standardvilkår
  • Vær opmærksom på, om der er udløbsdato eller automatisk gentegning
  • Er der forhandlet rabatter, der skal genforhandles?
  • Er der andre vilkår, der ændrer sig i forbindelse med den automatiske gentegning?

Jacob Schjern Andersen
Advokat, Associeret partner


Læs mere
Jacob Schjern Andersen
Advokat, Associeret partner
E-MAIL: jsa@ideal-law.dk
MOBIL: +45 20 54 54 50
Læs mere